Η αισθητική του Marcel Duchamp
Με αφορμή τη «Roue de bicyclette»
Ο Duchamp με σαφείς επιδράσεις από τον κυβισμό, τον φουτουρισμό, το Νταντά και τον σουρεαλισμό, βρίσκεται κατά κάποιο τρόπο στην εμπροσθοφυλακή της πρωτοπορίας.
Η «ρόδα ποδηλάτου» αποτελεί ένα έργο του
1913, όταν ο καλλιτέχνης βρισκόταν ακόμα στο Παρίσι. Κατά την μετεγκατάστασή του
στη Νέα Υόρκη, στα 1915, το εγκατέλειψε με αποτέλεσμα να χαθεί. Ένα αντίγραφο
που έφτιαξε στα 1916 επίσης χάθηκε, ώστε η τρίτη εκδοχή του να γίνει στα 1951 με
αφορμή την έκθεση «Climax in 20th Century Art, 1913». Συνολικά έχουν γίνει οκτώ
αντίγραφα πιστοποιημένα από τον καλλιτέχνη. Το έργο αυτό αποτελείται από μια
ρόδα ποδηλάτου που βρίσκεται ανάποδα τοποθετημένη, έτσι ώστε ο κάθετος
μεταλλικός άξονας που συμβατικά στηρίζει την ρόδα στον σκελετό, να βρίσκεται
βιδωμένος στο εσωτερικό του κυκλικού στελέχους ενός σκαμνιού κουζίνας.
Θα
ήταν δυνατή μια αισθητική αποτίμηση του έργου αν αυτό βρισκόταν σε δισδιάστατη
μορφή. Η ρόδα αποτελεί ένα κύκλο και στηρίζεται στο σκαμνί που σχηματίζει μία
τετραγωνική πυραμίδα με τομή παράλληλη με τη βάση. Η αντίθεση σχήματος και
όγκου, κύκλου και τετραγώνων με παραλληλόγραμμα. Επιπλέον, η ρόδα ως σύμβολο της
κίνησης, της μετάβασης στο χώρο, της ταχύτητας, της γραμμικότητας, της αλλαγής
και του γίγνεσθαι εν γένει, βρίσκεται σε σαφή αντίθεση με το σκαμνί, ένα
αντικείμενο στατικό, εντοπισμένο στο χώρο που τον τέμνει κάθετα. Περαιτέρω, θα
ήταν δυνατή μια ερμηνεία αναφορικά με την ανθρώπινη συνείδηση, που μπορεί να
βιώνει το χώρο δυναμικά και στατικά στη βάση των νοητών αξόνων του γίγνεσθαι και
του είναι.
Εντούτοις μια τέτοια προσέγγιση, που κινείται στα όρια της
συμβολικής ερμηνείας, δεν θα λάμβανε υπόψη την τρισδιάστατη μορφή των
αντικειμένων και πολύ περισσότερο το γεγονός ότι πρόκειται για σύνθεση από
πραγματικά κατασκευασμένα αντικείμενα. Επιπλέον, δεν θα ήταν δυνατό να τεθούν
ερωτήματα αναφορικά με την καλλιτεχνική πρόθεση, την οντολογία του έργου τέχνης,
την κοινωνική λειτουργία του και την σχέση του με την πραγματικότητα.
Η «ρόδα
ποδηλάτου» αποτελεί το πρώτο ready-made του Duchapm που έγινε χωρίς καμιά
πρόθεση έκθεσης και περιγραφής, αλλά μόνο από ψυχαγωγία . Η πρόθεση του
καλλιτέχνη ήταν να παρουσιάσει κάτι που δεν εντάσσεται στο εννοιολογικό πεδίο
της τέχνης, κάτι που επιπλέον προκαλεί μια αντίδραση οπτικής αδιαφορίας και που
εκφεύγει από τις κατηγορίες του γούστου, προκαλώντας μια πλήρη αναισθησία. Για
τον Duchamp, το ready-made χαρακτηρίζεται από απουσία μοναδικότητας και με αυτή
την έννοια έρχεται σε αντίθεση με την έννοια της αυθεντικότητας.
Ευθέως
αμφισβητείται η ρομαντική αντίληψη αναφορικά με την αυθεντικότητα και το
ενορατικό περιεχόμενο του έργου τέχνης. Επιπλέον, τίθεται σε αμφισβήτηση ο ρόλος
της τέχνης και του καλλιτέχνη. Η τέχνη, από εθιστικό ναρκωτικό του
αμφιβληστροειδούς και διακοσμητικό στοιχείο, παίρνει τη μορφή ενός σημείου. Η
σημειακότητα αυτή, την εντάσσει στο πεδίο της, μέσα στο οποίο αποκτά και το
νόημά της. Για τον Duchamp τίθεται το ερώτημα αν η τέχνη αποτελεί μια
πολιτισμική κατασκευή του δυτικού πολιτισμού που δημιουργήθηκε με σκοπό την
απόλαυση, ένα είδος αυνανισμού. Από αυτή τη σκοπιά επιχειρεί μια διάκριση μεταξύ
αισθητικής και τέχνης. Η αισθητική προσδιορίζεται από το περιεχόμενο του έργου,
γεγονός που νομιμοποιεί μιαν ιστορία των σχολών και του ύφους.
Εντούτοις, αν το
μέσον, ο χώρος παρουσίασης του έργου, είναι αυτό που αποδίδει στο αντικείμενο
αισθητική αξία, η τέχνη στερείται αισθητικής.. Ταυτόχρονα, επιχειρείται η
αποκαθήλωση του καλλιτέχνη σε σχέση με την εννοιολογική επένδυση της παράδοσης.
Ο καλλιτέχνης είναι ένας «μεσάζοντας» που καθοσιώνεται ως τέτοιος μέσα από ένα
θεσμικό σύστημα που τελικά νομιμοποιείται από τον θεατή. Το καλλιτεχνικό έργο
δημιουργείται κυριολεκτικά στο νου του θεατή και με αυτή την έννοια ακόμη και
ένας επιπλοποιός μπορεί εξίσου να είναι καλλιτέχνης.
Η ρόδα ποδηλάτου ως το
πρώτο έργο που εγκαινίασε την χρήση των ready-mades , άσκησε τεράστια επίδραση
στην μεταπολεμική τέχνη. Η χρήση του collage και του assemblage από τον Picasso,
των papiers colles από τον Braque, απέτρεψαν την διαφαινόμενη αφαίρεση στην
οποία οδηγούσε ο κυβισμός, μορφοποιώντας την ιδέα του tableau-objet, όπου
διασώζεται η σχέση αντικειμένου και αναπαράστασης.
Η επίδρασή αυτών των τεχνικών
υπήρξε καθοριστική στη μορφή και το περιεχόμενο της σύγχρονης τέχνης. Εντούτοις
τα ready-mades άσκησαν πολύ σοβαρότερη επίδραση, αφού υπέσκαψαν την ίδια την
λειτουργία της τέχνης. Η προτεραιότητα της νοητικής σύλληψης και του νοήματος
που καθιστά την τέχνη ως ιδέα, καθόρισε την μορφή και το περιεχόμενο της
conceptual art, της minimal art, της minimal art, της body art, της land art,
της performance και της narrative art. Φιλοσοφία, πληροφορία, μαθηματικά,
αφήγηση, γλωσσολογία, βιογραφία, κοινωνική κριτική, διακινδύνευση, μπορούν όλα
πια να χωρέσουν στην ευρεία κατηγορία της τέχνης.
Γρηγ. Σουλτάνης
Γρηγ. Σουλτάνης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου