Η κατανόηση κάθε ζητήματος γίνεται ευκολότερη όταν υπάρχει αναφορά στις ρίζες, στις πηγές, στο σημείο δηλαδή που θεωρείται ως αφετηρία. Οτιδήποτε αρχίζει από το μέσον, το τέλος ή ένα οποιοδήποτε άλλο σημείο για λόγους ευκολίας ή σκοπιμότητας οδηγεί σε λαθεμένες ή εκτός τόπου διαπιστώσεις και συμπεράσματα.
Αυτό, λοιπόν, το δίδαγμα που μας έχει δώσει η ζωή, πολλές φορές οι άνθρωποι το ξεχνούν κάτω από την επίδραση των τεχνασμάτων που χρησιμοποιεί η εξουσία και οι κάθε είδους εκφραστές της μέσω της πολιτικής και της ιδεοληψίας. Μέσα από το «τώρα» οι άνθρωποι εξαναγκάζονται να ξεχάσουν με τον καιρό το χθες και ακόμα πιο πίσω να ξεχάσουν τις ρίζες τους. Το «τώρα» γίνεται «χθες» αντικαθιστώντας το πρωταρχικό, το ουσιώδες, αυτό που λέμε ρίζα. Έτσι το βασικό, το θεμελιακό στοιχείο του κάθε ζητήματος υποκαθίσταται και οι άνθρωποι, φτάνουν στο σημείο να πιστεύουν σε δεδομένα που δεν ανταποκρίνονται στην αλήθεια.
Ο άνθρωπος διαθέτοντας έμφυτα τα χαρακτηριστικά στοιχεία της κοινωνικότητας και του παιχνιδιού επιθυμεί την συναναστροφή με άλλους ανθρώπους και την συν-δημιουργική ενασχόληση (ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, μύθοι κλπ). Παράλληλα αναπτύσσει διάφορες γιορτές που άλλοτε αποτελούν δοξασίες σε κάποια θεότητα, όπως αυτή ορίζεται από την κοινότητα ή είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη φύση ή και τα δυο μαζί.
Στις πρώτες κοινωνίες, όπως διαπιστώνουμε και σήμερα από διάφορες ανθρωπολογικές και εθνολογικές μελέτες, είναι αυτές οι ενασχολήσεις που παίζουν κεντρικό και κυρίαρχο ρόλο στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Παντού, σε ολόκληρο τον κόσμο, σε όλες τις κοινωνίες σαρκάζεται μέσω του γέλιου η εξουσία σε κάθε της μορφή (κρατική, θρησκευτική, οικογενειακή) μέσω διαφόρων γιορτών που αφετηριακά είχαν άλλες αφορμές (π.χ. αρχή άνοιξης) αλλά οι συμμετέχοντες έβρισκαν την ευκαιρία να κοροϊδεύουν καθετί καταπιεστικό.
Κεντρική ιδέα σε πλήθος εορταστικών εκφάνσεων, ήταν η αναστολή των καθημερινών απαγορεύσεων, η ταύτιση με τη φύση και τα φυσικά φαινόμενα, η φαλλοφορία και βωμολοχία, η αντιμετάθεση κοινωνικών ρόλων. Βέβαια το μασκάρεμα κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο σε όλες αυτές τις εκδηλώσεις. Από την αρχαιότητα στον ελλαδικό χώρο συναντάμε πλήθος εορτών που τηρουμένων των αναλογιών παρουσιάζουν τα παραπάνω χαρακτηριστικά.
Τα Διονύσια, Ανθεστήρια, Λήναια, Κρόνια, γιορτές του Ερμή στη Κρήτη είναι οι πιο γνωστές από τις πάμπολλες που υπήρχαν και σε πολλές άλλες περιοχές (Σκύρος, Τίρναβος, Νάουσα) με έκδηλο το “διονυσιακό” στοιχείο. Επίσης λαϊκές γιορτές παρατηρούμε και στη ρωμαϊκή εποχή με τα Βακχάλια, στο Βυζάντιο με τις Καλένδες, τις γιορτές του χειμώνα στη Κίνα και της άνοιξης στην Ινδία.
Οι πάμπολλες ομοιότητες που υπάρχουν μεταξύ εορτών φανερώνουν μια βαθιά και εσωτερική ανάγκη του ανθρώπου να γελοιοποιήσει και να σαρκάσει οτιδήποτε τον περιορίζει και τον καταπιέζει και στέκεται εμπόδιο στην απόλαυση της ζωής, όπως για παράδειγμα o έρωτας. Φυσικά και αυτές οι περιοδικές στιγμές ελευθερίας που αναπτύσσουν οι άνθρωποι, μπήκαν στο στόχαστρο της εξουσίας είτε πολιτικής είτε θρησκευτικής, με σκοπό να αλλοιώσουν και να τερματίσουν αυτές τις κοινωνικές εκδηλώσεις. Άλλωστε η εκκλησία δεν αποδέχεται τις διονυσιακές γιορτές και τις απορρίπτει ως ειδωλολατρικές (έρχονται πολύ προγενέστερα από τον χριστιανισμό) και σατανικές που αμαρτάνουν και κολάζουν τους ανθρώπους.
Θυμόμαστε, τη μηνυτήρια αναφορά που έκανε ένας ψάλτης από το Μεσολόγγι προς την Δόμνα Σαμίου επειδή τραγούδησε σκωπτικά τραγούδια στην κρατική τηλεόραση. Τον οποίο ασφαλώς επιβράβευσε με επιστολή του ο Χριστόδουλος (ναι! Δεν στέλνει μόνο συστατικές επιστολές για πρεζέμπορους). Ο Χριστόδουλος, που τάσσεται με φανατισμό υπέρ της παράδοσης και πρεσβεύοντας καθετί ελληνικό, αρνείται πεισματικά να αποδεχθεί τα γηγενή έθιμα των αρχαίων κατοίκων του ελλαδικού χώρου. Είναι εκείνα που δεν εγκρίθηκαν από την εκκλησιαστική εξουσία, που χειραγώγησε τη σκέψη και την επιθυμία φυλακίζοντας το σώμα. Διότι μπορεί να κατάφεραν να γκρέμισαν αρκετούς αρχαίους ναούς (και τις περισσότερες φορές να έχτισαν πάνω σε αυτούς) αλλά δεν μπόρεσαν να χαλιναγωγήσουν τον γέλωτα και την ειρωνεία από τους καταπιεσμένους μέχρι και τις μέρες μας.
Σίγουρα η αλλοίωση υπάρχει όχι μόνο στα καθαρά εμπορικά καρναβάλια (Πάτρα, Θήβα, Ξάνθη κλπ), που με την πάροδο των χρόνων έχουν χάσει βασικά πρωταρχικά τους στοιχεία, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι εμφανές ακόμη το διονυσιακό στοιχείο ή η βωμολοχική επίθεση σε κάποιο εξουσιαστικό στοιχείο.
Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, λοιπόν, συναντάμε στην Αγ. Άννα Ευβοίας τους κατοίκους της, να τραγουδάνε κάθε χρόνο τους παρακάτω στίχους, φανερώνοντας την διαχρονικότητα και επικαιρότητα τους:
Ποιος είδε θηλυκό παπά
Κ’ διάκο γκαστρωμένο,
Ποιος είδε κι ένα γούμενο
Τριού μερού λεχώνα
Το συγκεκριμένο έθιμο είναι γνωστό για την έντονη βωμολοχική του χροιά απέναντι κυρίως στους παπάδες και στις παπαδιές και συχνά οι εκάστοτε αστυνομικοί σταθμάρχες επιχείρησαν με επιμονή και ζήλο να το απαγορεύσουν, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Σύμφωνα με ιστορικές πηγές το συγκεκριμένο βωμολοχικό καρναβάλι έχεις τις ρίζες του στην αρχαιότητα (Αλώα, Θεσμοφόρια) προσαρμόζοντας στη σύγχρονη εποχή τον χλευασμό προς την εκκλησιαστική (παπάδες, παπαδιές) και πολιτική (κυβερνήσεις, κόμματα) εξουσία.
Επίσης την περίοδο του μεσαίωνα παρατηρείται μια καρναβαλική έξαρση όπου το γέλιο είναι καθολικό και εκτός από το χλευασμό εκφράζει και την αισιοδοξία στην οικοδόμηση ενός καινούργιου κόσμου. Το γέλιο είναι αμφίσημο και αμφίπλευρο: καταλύει αλλά ταυτόχρονα οικοδομεί, όλοι γελούν με όλους και με όλα, ακόμα και με τους εαυτούς τους.
Με την διαμόρφωση των κρατών και την ανάπτυξη του κλασσικού ορθολογισμού, το σοβαρό ταυτίζεται με το ανώτερο και το κωμικό με το κατώτερο. Έτσι το καρναβάλι προοδευτικά θα εξελιχθεί σε κάτι παρόμοιο με την αντικουλτούρα: μια αντικουλτούρα εθιμικά αναγνωρισμένη αλλά δυνάμει αντιστασιακή. Άλλωστε στα έθιμα του καρναβαλιού περιλαμβάνονταν και πράξεις όπως η πυρπόληση των δημαρχείων και των αστυνομικών τμημάτων, το κάψιμο τίτλων ιδιοκτησίας, το λιντσάρισμα αρχόντων, φοροεισπρακτόρων και κληρικών.
Η εξουσία αντέδρασε άλλοτε με βίαιο κατασταλτικό τρόπο και άλλοτε με έμμεσο σκοπεύοντας να οριοθετήσει τις λαϊκές εκδηλώσεις σε ευπρεπή πλαίσια. Εν πολλοίς τα κατάφερε προσδίδοντας -σε αρκετές- εμπορευματοποιημένο και ιλουστρασιόν χαρακτήρα υπό την κηδεμονία των δήμων καταλύοντας το αυθόρμητο.
Για ποιο λόγο, τελικά, ο άνθρωπος ανέπτυξε τον καρναβαλικό σαρκασμό; Μήπως έχοντας γελοιοποιήσει τους δυνάστες του, νιώθει ότι ισχυροποιείται απέναντι στην εξουσία; Το σίγουρο πάντως είναι ότι κατορθώνει να υπερβεί το υποκείμενό του και να συσφίξει τους κοινοτικούς δεσμούς, τη συλλογικότητα και την αλληλεγγύη.
Γράμμα από ένα φίλο το οποίο και δημοσιεύω καθηστεριμένα λόγω προσωπικών λόγων...
3 σχόλια:
Φίλε του φίλου Εχέφρωνα,
Φαίνεται ότι ψάχνουμε εναγωνίως να νοηματοδοτήσουμε την κενότητα που έχει προκύψει από τη διάλυση του κοινωνικού ιστού και την ανασύνθεσή του κάτω από τις κυρίαρχες αξίες του ατομισμού, του ανταγωνισμού και της ιδιώτευσης. Εάν τα στοιχεία που αναφέρεις είναι όντως αληθινά τότε αυτό σημαίνει πως τα σημερινά καρναβάλια αυτομάτως αποκτούν το κύρος της λαϊκής έκφρασης και δυσαρέσκειας προς ό,τι καταπιεστικό και αποτελούν συνέχεια αυτής της λαϊκής παράδοσης ανταρσίας ωσάν να μην έχει μεσολαβήσει τίποτα στο κοινωνικό γίγνεσθαι;
Από τα διαφημιζόμενα μεγάλα καρναβάλια όπως της Πάτρας, της Νάουσας, της Σκύρου μέχρι τα νεόκοπα στο διαφημιστικό χάρτη όπως της Νάξου αποτελούν εμπορευματοποιημένες μορφές για τουριστική προβολή στα οποία βέβαια επιβάλλεται ο ακίνδυνος σαρκασμός απέναντι στην εξουσία σαν μέρος του ίδιου του καρναβαλικού φολκλόρ. Η αυθόρμητη συμμετοχή του κόσμου είτε ενεργά είτε παθητικά δεν το καθαγιάζει σαν γεγονός. Άλλωστε ο Βίλχελμ Ράιχ στη μαζική ψυχολογία του φασισμού περιγράφει γλαφυρότατα την εκμετάλλευση των παγανιστικών εορτών με την τεράστια συμμετοχή πλήθους προς όφελος της εξουσίας.
Το ναξιακό καρναβάλι είχε σαν επίσημο σπόνσορα το δήμο άρα και εξορισμού ο χλευασμός προς την εξουσία περίπατο.
Αυτοί μάλιστα που επιβράβευσαν με το παραπάνω (ειδικά για τις εκδηλώσεις της Χώρας) όλους τους επαγγελματίες θεατρίνους, χορογράφους και τους δεκάδες εθελοντές ήταν οι επαγγελματικοί φορείς του νησιού για προφανείς λόγους.
"Η εξουσία αντέδρασε άλλοτε με βίαιο κατασταλτικό τρόπο και άλλοτε με έμμεσο σκοπεύοντας να οριοθετήσει τις λαϊκές εκδηλώσεις σε ευπρεπή πλαίσια. Εν πολλοίς τα κατάφερε προσδίδοντας -σε αρκετές- εμπορευματοποιημένο και ιλουστρασιόν χαρακτήρα υπό την κηδεμονία των δήμων καταλύοντας το αυθόρμητο"
Συμφωνούμε λοιπόν ότι το καρναβάλι έχει μετατραπεί σε φολκορικό και τουριστικό θέαμα που με την παρέμβαση των δήμων και την δύναμη των ΜΜΕ κατάφεραν(οι εξουσίες) την χλεύη και τον σαρκασμό του κόσμου για οτιδήποτε τον καταπιέζει να την μετατρέψουν σε χλεύη και σαρκασμό όσων δεν συμμετέχουν στο καρναβάλι υπό την αιγίδα των δήμων.... αυτή είναι και η σημαντικότερη νίκη τους είτε την καταγγέλουμε είτε όχι...επίσης ο σαρκασμός δεν απευθύνονταν μόνο στις πολιτικές εξουσίες αλλά και στην εξουσία που ασκεί ο έρωτας πχ ή το ανεκπλήρωτο ατομικό όνειρο κλπ.
επίσης πρέπει να προσθέσω ένα σημείο κομβικό κατά την εκτίμηση μου για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε που οφείλεται η "επιτυχία" του ναξιακού καρναβαλιού και η απίστευτη κοσμοσυρροή που παρατηρήθηκε!: ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΠΙΕΣΗΣ ΑΠΟΣΑΘΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΡΕΦΕΤΑΙ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΕΣΩΤΕΡΟ- ΨΥΧΙΚΟ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥ (ΜΕ ΣΥΝΕΠΕΙΕς ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΖΩΗ) ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΛΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΕΞΟΔΟΥΣ ΠΟΥ ΤΟΝ ΣΩΖΟΥΝ ΩΣ ΨΥΧΙΚΟ ΟΝ ΑΛΛΑ ΤΟΝ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΥΝ Ως ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΟΝ. Αυτή η διάσταση είναι υπαρκτή παρολο που είναι καταδικαστέα απο τον πολιτικό χώρο της χειραφέτησης!
τελειώνοντας θα μου επιτρέψεις να σαρκάσω- φιλικά ΟΤΙ η "νοηματοδότηση της ανασύνθεσης του κατεστραμένου κοινωνικού ιστού θα έχει αξία μόνο αν συμπληρώνεται με την κρατική επιδότηση της ίδιας της νοηματοδότησης.
αυτό θα είναι και το επόμενο στάδιο του καπιταλισμού να ΕΠΙΔΟΤΕΙ ΤΟ ΝΟΗΜΑ
ΧΑΧΑΧΑ
Δημοσίευση σχολίου