Σάββατο 23 Ιουλίου 2011

Αγαπητά μέλη της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ,

Όπως σας είναι γνωστό, η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος & Πολιτισμού ασχολείται εντατικά τους τελευταίους μήνες με τα αλλεπάλληλα Προσχέδια Νόμου σχετικά με τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα. Στα Προσχέδια αυτά περιέχονται διατάξεις άκρως επιζήμιες για το περιβάλλον και ιδιαίτερα για τα νησιά. Είναι πρόδηλο ότι η δημιουργία τέτοιων μεγάλων μονάδων θα πλήξει το περιβάλλον και την πολιτισμική κληρονομιά τους, που αποτελούν και την οικονομική τους βάση, και γενικότερα θα βλάψει την εθνική οικονομία.

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ έχει προβεί σε σειρά ενεργειών προς τους αρμοδίους. Την περασμένη Πέμπτη ένα από αυτά τα Προσχέδια Νόμου, όλως αιφνιδίως συμπεριλήφθηκε στο Πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών «Ρυθμίσεις για την ανάπτυξη και τη δημοσιονομική εξυγίανση - Θέματα αρμοδιότητας Υπουργείων Οικονομικών, Πολιτισμού και Τουρισμού και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης» μαζί πολλά ετερόκλητα άλλα θέματα και κατατέθηκε στην Βουλή, χωρίς ανοιχτή διαβούλευση. Κρίνουμε σκόπιμο να συγκεντρώσουμε επειγόντως υπογραφές για την τροποποίηση του Σχεδίου Νόμου. Παρακαλούμε να ανταποκριθείτε και να προωθήσετε σε φίλους και γνωστούς σας. Με
φιλικούς χαιρετισμούς, Γιάννης ΜιχαήλΠρόεδρος

ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΜΕ ΕΔΩ: http://www.egaio.gr/nomosxedio.php «Η ΓΕΝΙΚΕΥΜΕΝΗ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑΘΑ ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΙ ΑΝΤΙ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ»


Οποιοδήποτε Σχέδιο Νόμου (ΣΝ) για τον Τουρισμό έχει άμεσο αντίκτυπο στην μεγαλύτερη μας εγχώρια βιομηχανία που απασχολεί τους περισσότερους εργαζομένους και συνεισφέρει το περίπου 18% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ). Ζητούμε από την Κυβέρνηση να ακολουθήσει την κανονική και δημοκρατική οδό μιας διεξοδικής δημόσιας διαβούλευσης για το θέμα της τουριστικής κατοικίας και να μη περάσει εσπευσμένα από τη Βουλή ένα πολυσύνθετο νομοσχέδιο που καλύπτει ετερόκλητα ζητήματα, ακυρώνοντας έτσι επανειλημμένες υποσχέσεις για διαφάνεια και δημόσια διαβούλευση.

Από καιρό αποτελεί στόχο της κυβέρνησης να ενθαρρύνει τη γενικευμένη κατασκευή τουριστικών κατοικιών, επιτρέποντας συντελεστές δόμησης των οποίων μέχρι στιγμής έχαιραν μόνο ξενοδοχεία, και σε ιδιώτες που θα προχωρούν σε μικτές επενδύσεις ξενοδοχείου και τουριστικών κατοικιών. Η μείωση στο υπό ψήφιση ΣΝ της προτεινόμενης κάλυψης της δομημένης επιφάνειας με τουριστικές κατοικίες από το 35% που είχε ακουστεί σε 30% αποτελεί θετικό βήμα αλλά παραμένει υψηλότερο ποσοστό από τις προβλέψεις του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΠΧΣΑΑ) Τουρισμού.

Αντίθετα παραμένει η εξοργιστική διαφοροποίηση σε βάρος του νησιωτικού περιβάλλοντος, σύμφωνα με την οποία απαιτούνται μόλις 100 στρέμματα στα νησιά, ενώ 150 στρέμματα αλλού, ώστε να αποκτήσει ένας επιχειρηματίας τα πλεονεκτήματα του νομοσχεδίου. Για ένα μικρό νησί, η πυκνή δόμηση σε 100 στρέμματα αποτελεί υπέρμετρη επιβάρυνση. Τα νησιά έχουν ιδιαίτερα περιορισμένη φέρουσα ικανότητα, όπως π.χ. επάρκεια νερού. Πιστεύουμε λοιπόν ότι οποιαδήποτε νομοθετική ρύθμιση για την τουριστική κατοικία πρέπει να προβλέψει την εξαίρεση νησιών με έκταση μικρότερη των 450 τετρ. χιλιομέτρων (δηλαδή 5 φορές μεγαλύτερη από την έκταση που προβλέπεται στο ΕΠΧΣΑΑ Τουρισμού), ιδίως μετά από το τσουνάμι της υπερδόμησης που έχουν υποστεί ιδιαίτερα τα νησιά κατά την πρόσφατη τεσσαρακονταετία. Άλλωστε τα νησιά αποτελούν μοναδικό φυσικό και πολιτισμικό πλούτο όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για ολόκληρη τη Ευρώπη.

Τρίτον, ζητούμε η Κυβέρνηση να εξετάσει προσεκτικότερα τις εξελίξεις στην μεσογειακή αγορά τουριστικής κατοικίας. Τουλάχιστον 500.000 τουριστικές κατοικίες μένουν απούλητες μόνο σε μια Μεσογειακή χώρα. Είναι επίσης, ευρύτερα παραδεκτό ότι η ενθάρρυνση κατασκευής κατοικιών αποτέλεσε κρίσιμο παράγοντα στη δημιουργία της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης στις ΗΠΑ, την Ιρλανδία και την Ισπανία. Γιατί η Κυβέρνηση πιστεύει ότι η Ελλάδα διαφέρει;

Τέταρτον, η υπέρμετρη δόμηση σε τουριστικούς προορισμούς λειτουργεί εις βάρος της ανταγωνιστικότητας τους. Η υποβάθμιση του τοπίου, απογοητεύει τους ευαισθητοποιημένους επισκέπτες και έτσι τείνει να μειώσει τη δαπάνη/ είσπραξη ανά επισκέπτη όταν αντίθετα είναι απαραίτητη η αύξηση της δαπάνης/είσπραξης ανά επισκέπτη -πρωταρχικό ομολογουμένως στοιχείο της αναγκαίας πολιτικής της αναβάθμισης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Πέμπτον, η υπέρμετρη δόμηση σε τουριστικούς προορισμούς θα αυξήσει τις αρνητικές συνέπειες της προϊούσας κλιματικής αλλαγής, όπως φαίνεται από την πρόσφατη εγκυρότατη μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος (Ιούνιος 2011).

Τέλος, πιστεύουμε στην ανάπτυξη αλλά στην αειφόρο ανάπτυξη, η μόνη που αξίζει μακροπρόθεσμα. Υπάρχουν σαφώς περιπτώσεις όπου προτάσεις όπως εκείνες του πολυνομοσχεδίου μπορούν να αποφέρουν θετικά προς τον στόχο αυτό αποτελέσματα. Μπορεί όμως να επέλθει από τη γενίκευση των προτάσεων μια καταστροφή εξίσου επώδυνη με την κρατική χρεοκοπία. Απαιτείται να διευρυνθούν σε βάθος οι διάφοροι παράμετροι και να υιοθετηθούν πολιτικές που θα τείνουν στην αναβάθμιση του τουρισμού και στη διατήρηση της ποιότητας του περιβάλλοντος εξίσου για τους μόνιμους κατοίκους και τους επισκέπτες. Μόνο έτσι η χώρα μας θα κερδίσει μελλοντικά από την τουριστική κατοικία. Και μόνον έτσι θα διατηρήσει αλώβητη την γοητεία του ελληνικού τοπίου.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑΠεριβάλλοντος και Πολιτισμού
Τριπόδων 28105 58 ΑθήναΤηλ: 210 3225245Fax: 210 3225240Email: elet@ellinikietairia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: